THESE ARE THE WASHINGTON POST DIRECTORS IN ADDITION TO KATHARINE GRAHAM. FOR

those whose addresses are not given, write to them at The Washington Post, Washington,
D. CI 2007ll

Donald E. Graham, Publisher Nicholas deB. Katzenbach, Gen. Counsel

IBM Corp.

Richard D. Simmons, President 01ld Orchard Rd., Armonk, N.Y. 10504

Robert S. McNamara
2412 Tracy Pl., Washington, D.C. 20008

Warren E. Buffet (one of two directors
apart from the Grahams who owns a lot
of shares, all non-voting)

5505 Farnam St., Omaha, NE 68132 Arjay Miller
225 Mtn. Home Rd., Woodside, CA 94062
George J. Gillespie, III (the other
big shareholder)
Cravath, Swaine & Moore

One Chase Manhattan Plaza
New York, N. Y. 10005

Richard M. Paget

32 Lakeview Ave.
Short Hills, N. J. 07078

THE WASHINGTON POST BEHAVED DIFFERENTLY FROM ALL THE OTHER NEWS ORGANIZATIONS IN
the country on this matter in that it arrogated to itself the responsibility of de-
ciding what was in the national security in an area in which it lacks the technical
expertise to make that decision. The paper ran an editorial in which it said that

the offending story had been '"conscientiously vetted for national security considerations."”

By whom? It had certainly not been checked out with the Department of Defense. Leonard
Downie, the managing editor of The Post, told me that the editors had gone over the
story carefully with the reporter, Walter Pincus. He told them what the experts who

had fed him the information, or perhanms others that he consulted, had indicated might

be damaging to national security. Downie said they left a lot out of the published
story. He refused to identify the experts who had indicated that what was printed was
not damaging to national security since they were sources.

NOTE THAT HERE WE HAVE PEOPLE WHO ARE VIOLATING THEIR TRUST, DISCLOSING TO A RE-
porter information of a highly sensitive nature, and they are the ones that The Washing-
ton Post relies upon to determine what is damaging to national security and what is not.
I asked Mr. Downie if the editors had checked with these sources to find out if Pincus
was even reporting correctly their alleged opinion that the material they printed would
not be harmful.

"WALTER PINCUS IS NOT A LIAR,'" HE REPLIED. "IF ANYBODY WORKING FOR US WERE, THEY
wouldn't work for us any longer,' he added. Doesn't anyone at The Washington Post
remember Janet Cooke? She was the author of the article about the 8-year-old heroin
addict who turned out to be a figment of her imagination. The editors of The Post had
so much confidence in her that they nominated her story for a Pulitzer Prize, and it won.
Even if one were to assume that Walter Pincus never lied or exaggerated or made a false
assumtion in his entire life, there is still the nossibility that he might have made
an error, that he might have misunderstood something told to him by one of his expert
consultants. As a matter of fact, Mr. Downie readily admitted that the story contained
a major boner. It said the satellite was going to be placed in a geosynchronous orbit
over the USSR, which is impossible. Downie didn't think that showed a lack of expertise,
however. He said it was the kind of error that occurs sometimes when more than one
person works on a story.

SHOULD WE LEAVE IT TO WALTER PINCUS TO DETERMINE WHERE OUR NATIONAL SECURITY LIES?
According to Harold Brown, Sec. of Defense in the Carter administration, Pincus was in-
strumental in halting the planned deployment of neutron warheads in Western Europe in
1977. A high ranking defector agrees. 'We knew his name well,” he told me.

thing. The more each side knows what the other knows,
the less chance there is for miscalculation.” One might
conclude that Movers thinks it's a good thingif The Post
helped the Soviets learn more about our new
intelligence satellite. The next morning on the CBS
Morning News he strengthened that impression when
he said: “Fortunately the Soviets have better intelligence
than CBS and The Washington Post, and they know

most of what is going on up there anyway.”

Syndicated columnist Carl Rowan, director of the U.S.
Information Agency in the Johnson administration said:
“Everything I know of The Washington Post’s
article . . . convinces me that Defense Secretary Caspar
Weinberger’s verbal assaults against The Post are much
ado about nothing except Mr. Weinberger's need to
assert his own warped sense of power.” Rowan was
confident that “there was not a sentence in that
Washington Post article that revealed anything the
Soviet Union did not already know,” and he was
convinced that Mr. Weinberger was just floating “a trial
balloon to see how much of the public—and the press—
can be turned against The Post.”

Another syndicated columnist, Jack Germond, assured
the viewers of “The McLaughlin Group” program that
Bradlee and The Washington Post were not frivolous
and that they had “thought seriously about this.” He was
sure the Russians knew as much about the space
shuttle's cargo as we do, “so I don't think that this cry of
national security being in danger makes a lot of sense.”
Germond said he would “stick with Ben Bradlee over
Weinberger any time.”

The Critics Have Their Say

Those in the media who had honored the Defense
Department’s request for secrecy did not rise up in their
wrath and attack The Washington Post for having done
what they refused to do—override the opinion of the
Defense Department that secrecy in this matter was
important to our national security. NBC, CBS and AP
promptly released at least portions of the stories they
had been withholding, providing additional detail to the
Soviets. The Post had helped the Soviets both by
providing the information in its story, but also by
breaking the dam of secrecy. Larry Grossman, president
of NBC News, had felt obliged to honor the Defense
Department’s request for secrecy, but he saw nothing
wrong with what The Post had done, even though
implicit in Bradlee’'s action was the judgment that the
secrecy request should not have been honored. That
reaction had been foreshadowed by John Chancellor’s
sour commentary on the NBC Nightly News on
December 18. He had said that NBC had “been forced to
accept the government’'s word on faith.” “It's a
dangerous precedent,” Chancellor said.

Ed Fouhy, ABC's Washington bureau chief who had
been such a champion of the media’s respect for national

security in July, sounded a less certain trumpet in
December. He told AIM that he couldn’t comment on the
propriety of what The Post had done because he was
still trying to find out whether or not the information
had been disclosed previously.

However, some negative commentary was aired by the
electronic media. As already noted, John McLaughlin,

Washington editor of National Review and host of two
TV shows, was invited to appear on the CBS Morning
News to comment on The Post’s action. He was pitted
against Bill Moyers and Terrence Smith of The New
York Times. He got a little help from anchorman Bill
Kurtis, who countered Moyers' suggestion that the
Soviets know everything that's going on in space with
an observation that some people claimed that two of our
military satellites had gone undetected by the Soviets
for a period of six months to a year.

George Carver, a former high-ranking CIA official now
with the Georgetown Center for Strategic and
International Studies, appeared on ABC’s “Nightline.”
He condemned The Post's action as "unconscionable,
irresponsible, unpatriotic and childish.” Answering the
claim that everything The Post printed was already in
the public record, Carver. cited a book published in 1945
by Henry Smythe about the Manhattan project, the
wartime crash program to build the atomic bomb. The
book was criticized for telling too much, but Smythe
defended it on the ground that it was all in the public
domain. Carver said that ten years later the Russians
said that they had worked with Smythe's book
constantly at their side and that he had saved them
considerable time in developing their own atomic bomb.
Carver quoted Prsident Truman as having said,
“Whether it be treason or not, it does as much harm to
the United States for its secrets to be given to the enemy
bv open publication as for them to be given by the
clandestine operation of spies.”

Reed Irvine appeared on Cable News Network on the
night of December 19 to say that he agreed with
Sec. Weinberger that The Post had behaved irrespon-
sibly, and that experts he had talked to had called the
newspaper's action deplorable and rotten. Irvine said
that The Washington Post staff was not capable of
deciding what ought to be disclosed or kept secret in the
national interest. He said that our elected and appointed
government officials had been given that responsibility,
not editors and reporters. He thought such matters were
best left to the experts, not to reporters such as The
Post’s Walter Pincus, who apparently didn’t even know
that a geosynchronous orbit had to be over the equator
and could not be over the Soviet Union.

Jack Landau of the Reporters Committee for Freedom of
the Press defended the Post, arguing that we need not
take the word of the president of a construction
company that some action would hurt national security
just because the man had been appointed secretary of

defense.

The Post Can Keep a Secret

The Washington Post demonstrated that it can resist the

impulse to publish everything interesting that comes to
its attention. It withheld from its readers any account of
a demonstration that had taken place on December 21 in
front of The Washington Post building in Washington,
D. C. A group of 30 protestors gathered in rain to protest
The Post’s contemptuous disregard of national security
in disclosing details of the space shuttle’'s secret
payload. Reed Irvine and Phil Nicolaides, executive
director of Accuracy in Media, Maj.Gen. George
Keegan, USAF (Ret.}, former chief of Air Force




